Saturday, May 11

BOLEHKAH berCOUPLE???

Assalamualaikum....
Alhamdulillah, akhirnya aq telah selesai membedah satu buku tebalnya leh tahan gak la (169m/s) yg agk menarik tuk dkongsikn bersama sahabat.....

YA!!!!! BOLEHkah berCOUPLE????

Hmm, kalo nk tau lbih lanjut beli la buku nye...

So, actually buku ni bkn nye mngalakkn kite tuk berCOUPLE tp ia adalah panduan dan hukum dlm interaksi hubungan antara muslimin dan muslimat khususnya buat pasangan yg hangat bercinta.

Baiklah, disini insyaAllah aq akn menyipulkan ape yg aq dpt dr buku ni.

1-Bercinta tidak salah TETAPI ramai yang menyalahgunakan makna sesebuah percintaan untuk melakukan perkara yang ditegah oleh hukum syarak.

2-Dating dalam gambaran yang mudah difahami hari ini merupakan amalan yang BERTENTANGAN dengan hukum Islam. Hukumnya adalah haram dan berdosa.

3-Pertemuan yang MENJAGA adab dan hukum, maka itu adalah harus.

4-Cinta Allah dan cinta Rasul mestilah MENGATASI rasa cinta kepada makhluk. Dengan ini, cinta kepada makhluk akan disalurkan dalam perkara yang dibenarkan oleh hukum syarak.

5-Pandangan MATA hendaklah dijaga agar tidak melihat perkara yang haram. Manakala pakaian mestilah SENTIASA sopan dan menutup aurat.

6-Khalwat ialah perbuatan seorang lelaki bersama wanita ditempat yang trsembunyi daripada pandangan orang lain. Ini SANGAT ditegah. Khalwat adalah ruang dan peluang untuk zina.

7-Pintu taubat sentiasa TERBUKA dan masih terbuka walaupun kita banyak melakukan maksiat kepada Allah SWT.

8-Andai terlanjur, segeralah MENGINSAFI diri dan kembali bertaubat.

9-Usah terlalu lama bercinta, eloknya SEGERA bernikah.
(Utk yg ni, ana teringat formula rukun nikah SISWA, hihihihi)

10-Nikah adalah mudah dalam Islam. Sewajarnya masyarakat dan undang-undang mempermudahkan sistem pernikahan sebagai satu kaedah MENGELAKKAN zina. Hari ini, nampaknya nikah dirumitkan sehingga berzina makin mudah.

11-Zina akan TERSEBAR pada akhir zaman, dan kini zina makin tersebar. Pelbagai cara digunakan untuk menghalalkan zina. Akhirnya, minda masyarakat termasuk masyarakat Muslim akan berpendapat bahawa zina tidaklah haram.

12-Istilah-istilah teman rapat, close friend, teman tapi mesra dan sebagainya adalah permainan bahasa yang MEMUDAHKAN jalan kearah zina.

13-Anak luar nikah tidak bersalah. Anak ini hendaklah DIPELIHARA dengan baik, bukannya dibuang begitu sahaja.


#Rukun NIKAH#
S-Suami
I-Isteri
S-Saksi (2org)
W-Wali
A-Akad

So,buku ni bkn menggalakkn sahabat2 tuk berCOUPLE tp sbgai panduan kite sume ;)

2 comments:

  1. assalamualaikum nanak pinjam buku nie ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... insyaAllah bole je. Tp ni siapa ya?

      Delete